De tuin werkt helend, bij uitstek een plek voor de kinderen van STEQ 

De tuin werkt helend, bij uitstek een plek voor de kinderen van STEQ

Peter is eigenlijk gewoon een klootzak. Een loser.”
“Pas een beetje op je taalgebruik Nico.”
“Luister, hij stelt zich echt de hele tijd aan. En hij liegt en jullie geloven hem altijd.”

Ik loop met Nico richting de tuin, hij is wat gefrustreerd. Ik ken dit van hem, hij weet altijd haarscherp te benoemen wat hem dwars zit. En er zit nogal wat dwars. Nu is het Peter, die hem in de pauze tot last was. En daar zou hij best gelijk in kunnen hebben, want Peter is in staat om binnen enkele seconden de hele groep op tilt te krijgen.

“Peter lijkt wel een baby. Net als alle andere kinderen op STEQ. Alleen Chris is een beetje normaal. Die Peter krijgt steeds alles voor elkaar bij jullie. Wat hij ook doet jullie doen er niets aan! Jullie zouden gewoon eens aan het werk moeten gaan. Peter is evil. En in de tuin heb ik al helemaal geen zin! Wat heb ik daaraan, ik leer hier niets.”

Inmiddels loop ik al acht minuten samen met Nico richting de tuin. Hij moppert non-stop over vooral Peter. Maar zijn geest is flexibel dus andere onderwerpen die opkomen worden soepel meegenomen in zijn tirade.

Eigenlijk heeft niets zin in Nico’s ogen. Over het algemeen zijn volwassenen stom en kinderen ook. Iets anders dan gamen is lastig voor hem, want dat geeft geen directe prikkel van resultaat, vermaak, of voldoening. Er is geen vertrouwen in iets goeds of moois, want dat heeft de maatschappij flink de kop ingedrukt.

Nico is hoogbegaafd en komt niet mee in het reguliere onderwijs. Toch heeft hij vijf jaar geprobeerd om daarin zijn weg te vinden. Om erkenning te krijgen voor wie hij is, en om te leren wat hij kan en lastig vindt. Hij heeft speciale behoeften vanuit een andere ontwikkelingsgang dan andere kinderen. Toen hij een paar maanden geleden bij STEQ binnenkwam, durfde hij eigenlijk niets.

En dan staan we voor de poort van de tuin. Ik leg hem uit dat Peter, Peter is, en heel irritant kan zijn op momenten. Dat maakt hem niet tot een slecht mens, het geeft alleen aan dat hij een boel te leren heeft. “Jij bent nu al tien minuten aan mij aan het vertellen hoe slecht alles en iedereen wel niet is en dat vind ik dan ook niet prettig. Dus jij bent Nico en Nico doet dat. Jij hebt net als Peter ook nog een boel te leren.”

Nico denkt na……

Op het moment dat we de tuin inlopen en Nico zijn uitgekomen zonnebloem ziet, verandert de wereld. Nico kan zijn geluk niet op, aan een stuk door verkondigt hij aan het heelal hoe vet zijn zonnebloem wel niet is. Iedereen weet ervan en deelt zijn geluk. Ineens is hij helemaal in de ban van de zonnebloem. Na zo’n twintig minuten ebt de vreugde langzaam weg en is hij vol aandacht aan het werk in zijn tuintje. Ik vertel hem dat als hij het onkruid weghaalt, de zonnebloem meer voeding kan krijgen en mooier en sterker wordt.

Nico houdt niet van vieze handen en van werken eigenlijk ook niet. Toch gaat hij voorzichtig aan de slag en met wat hulp en motivatie van mij, ziet zijn stukje tuin er weer goed uit. De volgende knoppen zullen ook wel snel uitkomen! Nico is zijn boosheid, negatieve gedachten en emoties even kwijt omdat hij een bloem heeft gezaaid, die nu eindelijk is gaan bloeien. Hij neemt dit gevoel mee en de volgende uren is hij weer in staat om te spelen en te lachen op het schoolplein. Het is wachten op een volgende teleurstelling, want die gaat zeker komen; een sociale situatie niet overzien, overprikkeld raken vanuit te veel gevoel en indrukken, bang zijn om een opdracht niet te kunnen en daarom maar een confrontatie opzoeken etc., etc… Dan is het weer wachten op een positieve ervaring want dan slaat de meter ook weer over naar positieve gedachten en gevoelens.


Bij STEQ leren wij deze kinderen om te gaan met het leven zoals het komt. Weerbaar te worden ten opzichte van de omgeving en zichzelf op moeilijke en emotionele momenten. Om niet te verdwalen in negatieve gedachten, waar het hoofd echt groot genoeg voor is, of te verdrinken in emoties, want die slaan naar binnen als een bom. Het hoofd heeft dan zeeën van tijd om de schuldige aan te wijzen en te bedenken hoe slecht en stom mensen zijn.

De tuin is een prachtige manier om positieve ervaringen op te doen. Dat is wederom gebleken in het afgelopen jaar. De kinderen hebben ieder een eigen stuk tuin gekregen en bewerkt en daar resultaten van gehad. Naast het feit dat er veel groenten en bloemen zijn geoogst en wij van de groenten regelmatig soep hebben gemaakt voor de middaglunch, hebben de kinderen zich ergens doorheen geslagen. Het is soms lastig om te werken voor iets dat pas later zijn vruchten afwerpt. Soms ben je moe van alle emoties. Soms slaap je slecht omdat je tot te laat hebt kunnen gamen. Of je hebt een druk familiebezoek gehad. Soms ben je er fysiek echt niet zo goed aan toe, heb je last van hooikoorts of ben je leeg van alle indrukken van de wereld om je heen. Soms ben je gestresst. Soms heb je geen zin.

De kinderen waren dit jaar weer samen, zij hebben elkaar geholpen en gemotiveerd. Zij waren welkome gasten in de tuin. Dit merkten we aan alle positieve reacties en hulp die we van medetuinders hebben gekregen. We hebben enorm geluk gehad met onze buurman Charles, van wie we veel goede raad hebben gekregen, naast de stekjes of plantjes. De kinderen mochten vaak even in zijn tuin kijken of een praatje maken. Ook dat heeft hen geïnspireerd en gemotiveerd. In de tuin werken met allemaal mensen die ook in de tuin werken. En daar dan plezier aan beleven. Elkaar hierin ontmoeten en begrijpen. Dat schept een band en straalt naar anderen over. Jasper en Brem die het afgelopen jaar ook in hun tuintje de worsteling hebben doorgemaakt, hebben daar plezier aan beleefd en zijn ook tot rust gekomen. Na de zomervakantie gingen zij met veel enthousiasme aan de slag met een nieuw stukje tuin. Wat een schril contract met het jaar daarvoor. Toen zagen ze het helemaal niet zitten, alleen maar weerstand op het idee van de tuin. Het enthousiasme dat zij dit jaar lieten zien had meteen effect op de nieuwe kinderen. Immers, een positieve omgeving stimuleert en inspireert. In alle gevallen werkt de tuin helend, bij uitstek een plek voor de kinderen van STEQ.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *